میدان معلم، بوستان قائم(عج) و شهرک آموزش ترافیک. سال‌هاست این بوستان هر روز میزبان کودکان و نوجوانانی است که به ذوق و شوق رانندگی، دوچرخه‌سواری و در نهایت یادگیری قوانین و مقررات، از مدارس و مهدکودک‌ها رهسپار شهرک آموزش ترافیک منطقه ۱۸ می‌شوند.

پارک ترافیک منطقه18

همشهری آنلاین - مریم قاسمی: کودکان و نوجوانان به دلیل آگاهی ناکافی و کم‌تجربگی، هرروز با خطرهای بسیاری در خیابان‌های شهر مواجه می‌شوند، در حالی که با آموزش آنها می‌توان بخشی از این خطرات را کاهش داد. اگر می‌خواهید درباره شهرک آموزش ترافیک منطقه۱۸ که زیر نظر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۸ فعالیت دارد، اطلاعات بیشتری داشته باشید خواندن این مطلب را از دست ندهید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

می‌گویند منطقه ما پرخطر است

 منطقه ۱۸ از مناطق جنوبی شهر تهران است و در حریم شهر و در میان بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها واقع است. مهم‌تر از همه اینکه ریل قطار هم از میان بافت مسکونی این محدوده می‌گذرد. بنابراین، اگر این منطقه را محدوده پرخطر بنامیم، غلو نکرده‌ایم. شاید برای همین بوده که مسئولان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تصمیم گرفتند برای ارتقای فرهنگ عبور و مرور از معابر در میان کودکان و نوجوانان، بوستانی ترافیکی به مساحت ۱۷هزار متر مربع تأسیس کند.

به گفته دکتر «محمد حیدری»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۸، این بوستان ترافیک با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال پس از ۵ سال در آبان ۱۳۸۷ به‌عنوان نخستین بوستان ترافیک در مناطق تهران به بهره‌برداری رسیده و اکنون روزانه در۲ نوبت صبح و بعدازظهر به‌صورت رایگان پذیرای دانش‌آموزان است.

شهری برای ۲۰۰ کوچولوی عشق ماشین

شهرک آموزش ترافیک همانند یک شهر واقعی است، اما در مقیاسی بسیار کوچک‌تر. در این شهر کوچک تمام نشانه‌هایی را که در یک شهر واقعی وجود دارد می‌توان مشاهده کرد. شهری که در آن کم‌سن‌وسال‌ترین بچه‌ها می‌توانند بدون آنکه خطری تهدیدشان کند با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی سوار بر ماشین‌های شارژی شوند و در آنجا قوانین رانندگی در معابر یک جامعه شهری را بیاموزند.

معبر شبیه‌سازی‌شده، از خیابان اصلی گرفته تا شریانی و فرعی، پیست دوچرخه‌سواری در ۳ رینگ، پل روگذر سواره‌رو، پل‌های هوایی و زیرگذر و خطوط خط‌کشی‌شده‌ای که برای عابران پیاده در این شهرک طراحی شده است از نمادهای خیابان‌های یک شهر واقعی است که می‌توان آنها را در این مجموعه مشاهده کرد.

همچنین وجود تونل سواره‌رو با پوسترهای آموزشی، ایستگاه راه‌آهن و اتوبوس، پارکینگ طبقاتی و نصب چندین تابلو و چراغ راهنمایی و رانندگی از دیگر امکانات این شهرک است که کودکان را در محیط واقعی قرار می‌دهد. حیدری با اشاره به وجود آمفی‌تئاتر روباز و ساختمان کافی‌شاپ و بوفه در محوطه شهرک ترافیک می‌گوید: «علاوه بر آنچه در محوطه بوستان ترافیک مشاهده می‌شود، یک سالن آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۲۰۰ نفر و سالن کنفراسی با ظرفیت ۸۰ نفر در ساختمان اداری بوستان ترافیک است.»

مهیج‌ترین کارگاه آموزش رانندگی به بچه‌ها

دانش‌آموزانی که به بوستان ترافیک می‌آیند به همراه مربیان شهرک ترافیک لحظات شیرین و به‌یادماندنی را سپری می‌کنند. آنها با فراگیری قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و اجرای آنها در محوطه شهرک در قالب بازی و گشت‌وگذار یاد می‌گیرند که چگونه در خیابان و معابر عمومی‌ تردد کنند.

حیدری می‌گوید: «از ابتدای ورود دانش‌آموزان به بوستان ترافیک، مربیان مجموعه بچه‌ها را توجیه می‌کنند که با چه هدفی آنها را به این محیط آورده‌اند. سپس آموزش‌ها شروع می‌شود، اما شاید مهیج‌ترین قسمت برای همه کودکانی که در این محیط قرار می‌گیرد سوار شدن بر خودروهای کوچک شارژی و دوچرخه است. در واقع بچه‌ها پس از آموزش‌های تئوری به همراه مربیان شهرک ترافیک به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند و نقش‌های مختلفی همچون عابرپیاده، پلیس و راننده را اجرا می‌کنند.»

علاوه بر این، آنها پس از گشت‌وگذار در یک شهر بی‌خطر در کارگاه‌های نقاشی حاضر می‌شوند و با موضوع ترافیک آنچه را در ذهن دارند روی کاغذ به تصویر می‌کشند. بعد از آن، در سالن آمفی‌تئاتر به تماشای تئاتر با همین موضوع می‌نشینند؛ تئاتری که به گفته مربیان شهرک ترافیک، تکمیل‌کننده همه آموزش‌هاست. در پایان هر دوره آموزشی نیز به بچه‌ها اقلامی را به رسم یاد بود هدیه می‌دهند.

آغاز نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک از کودکی

معاون شهردار منطقه معتقد است برای نهادینه شدن فرهنگ ترافیک باید آموزش‌ها را از کودکی آغاز کرد.، چراکه تأثیرپذیری در این سن بالاست. او می‌گوید:«حضور کودکان و نوجوانان در بوستان ترافیک نه‌تنها باعث ارتقای فرهنگ عبور و مرور در کودکان می‌شود، بلکه به افزایش مهارت‌های شهرنشینی، فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان کمک می‌کند، چراکه آنها در این سن باورپذیرترند و آنچه را که فرا می‌گیرند در ذهن تصویرسازی می‌کنند و وقتی در یک محیط واقعی قرار می‌گیرند آموزش‌ها را به مرحله عمل می‌گذارند.»

دکتر حیدری یکی از روش‌های آموزش‌پذیری و یادگیری را بر پایه «الگوی تکرار» می‌داند و می‌گوید: «بچه‌ها در بوستان ترافیک از بدو ورود با بازی‌ها و روش‌های مختلف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را یاد می‌گیرند و همین امر باعث می‌شود تا در مرحله عمل این قوانین را فراموش نکنند.»

سهم آموزش در کاهش حوادث رانندگی

کشف و به کارگیری استعدادهای کودکان و نوجوانان یکی از موفقیت‌های بوستان ترافیک است. بدون شک حضور مستمر کودکان و نوجوانان در چنین فضاهایی که برنامه اصلی آن تفریح و بعد آموزش است در درازمدت در کاهش تصادفات و تخلفات رانندگی مؤثر خواهد بود.

به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه، کودکان ونوجوانان رانندگان آینده خواهند بود و اگر خاطره‌ای شیرین از این بوستان در ذهن آنها نقش ببندد، در آینده شاهد حوادثی تلخ نخواهیم بود، چراکه آنها با قرار گرفتن در محیط آموزشی به‌صورت مستقیم و عملی کارآمدترین یادگیری را داشته‌اند.

همچنین گواهینامه‌هایی که دانش‌آموزان از بوستان ترافیک، بعد از گذراندن دوره آموزشی ۳ساعته، دریافت می‌کنند انگیزه‌ای ایجاد می‌کند تا هیچ‌گاه لحظاتی را که در بوستان آموزش ترافیک گذرانده‌اند، فراموش نکنند. اما موفقیت‌های یک طرح آموزشی در گرو همکاری‌های ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی است که با کودکان و نوجوانان سرو کار دارند، زیرا می‌توان با برنامه‌ریزی‌های اصولی و آوردن آنها به این مجمو عه بچه‌ها را با فرهنگ صحیح ترافیک آشنا کرد تا در آینده در زمینه ترافیک با معضلات امروز دست و پنجه نرم نکنیم.

کد خبر 714386

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیامک IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    در دوران کرونا این کلاس ها برگزار نمی شد. چه خوب که بچه ها دوباره می تونن از این مجموعه بهره مند بشن
  • رشیدی IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    1 0
    باید این آموزش ها را در کودکان مان نهادینه کنیم